År 2002 var det flera danska kockar som gick ut i medierna och frågade Arla: ”Var finns mångfalden och den unika smaken i era produkter?”
Först kunde Arla inte riktigt förstå kritiken. Visst är det väl kvalitet när man kan förvänta sig samma smak varje gång? Det är väl kännetecknet för en märkesvara?
Kockarna vidhöll sin kritik. Vi lyssnade, och med avstamp i det nya nordiska köket inleddes en kunskapsresa med kockarna. Det blev startskottet för Arla Unika.
Arla Unikas produkter är utvecklade i samarbete med passionerade mejerister, experimenterande produktutvecklare, skickliga kockar och innovativa entreprenörer. Det är i detta samarbete som vi finner inspiration och kompetens för att utveckla nyskapande mejeriprodukter på högsta gastronomiska nivå.
Tillsammans får vi nya idéer, prövar oss fram, blir inspirerade och testar om och om igen. Till slut har vi skapat en Unika.
Syftet med Arla Unika är detsamma i dag som 2002, då vår kunskapsresa startade. Vi vill lyfta mejeri till gastronomisk världsklass i samarbete med den gastronomiska eliten.
Vi kallar vår mission för ”Nya Höjder”. Dem uppnår vi med våra tre produktserier: Unika X, Arla Unika och Essens från Arla Unika.