FAQ

Allmän kontaktinformation

Om du inte hittar svaret på dina frågor i denna FAQ, vänligen kontakta Arla Unikas webshop:

unikawebshop@arlafoods.com eller ring oss måndag-fredag på + 45 9131 4666

Observera att du ringer till vår butik, skicka ett e-postmeddelande om vi inte svarar i telefonen.

Klagomål avseende produkter: Arla Forum: https://www.arla.se/om-arla/kontakta-oss/

COVID-19

Vi försöker så långt det är möjligt att stödja myndigheternas strävanden att undvika vidare spridning av COVID-19.

Våra Arla Unika-butiker i Århus, Köpenhamn och Stockholm håller öppet som vanligt, liksom dag-till-dag-leveranserna från vår webbshop.

För närvarande har vår restaurang följande öppettider: Mån-fre 7.30-19, Lör 9.30-17

Alla vår butiker är temporärt kontantlösa.

Vi erbjuder våra produkter och kunskaper på samma höga nivå som alltid. Provsmakning i butikerna sker dock nu uteslutande genom personalens försorg.

Handplockad och packad i Unika-butiken

Arla Unikas webbshop är en förlängning av vår flaggskeppsbutik som ligger i Latinkvarteret i Århus, Danmark.

Det är från denna butik som vi hanterar din beställning och väljer de produkter som skickas till dig. Ostarna förvaras kalla och är förpackade på ett säkert sätt för att säkerställa att den höga kvaliteten hålls hela vägen till din dörr.

Frakt

Gratis frakt om ordervärdet är 750 kr eller högre.

Frakt är 100 kr för beställningar under 750 kr.

Fast frakt på 50 kr om din beställning enbart innehåller presentkort.

Vi levererar till större delen av Sverige förutom öar utan fast landförbindelse.

Frakt skickas från dag till dag, skickas måndag–torsdag och levereras tisdag-fredag.

Gratis frakt från 750 kr

Gratis frakt om ordervärdet är 750 kr eller högre.

Fast frakt på 50 kr om din beställning enbart innehåller presentkort.

Beställningar och tidsfrister

Beställningar som tas emot måndag–torsdag före 15:00 levereras dagen efter. Beställningar som tas emot på torsdagar efter 15:00 och hela helgen hanteras på måndag och levereras tisdag.

Vad gör jag när jag har fått ostarna?

Håll ostarna kalla och se till att du lägger dem i kylen på leveransdagen senast 18:00.

Ostarna hålls svala med kylenheter för att se till att vi håller ostarna under 5 grader Celsius i 26 timmar.

Som det också klargörs vid beställning övergår ansvaret till dig när beställningen levereras. Om du inte är hemma placeras beställningen på den plats (skuggplats) som du angav när du beställde och det skulle vara synd om ostarna förstördes eftersom de inte kyldes i tid.

Levereras ordentligt kyld

Ostarna packas svalt med kylenheter, så att de kan stanna under 5 grader Celsius i minst 26 timmar. Observera att ostar ska placeras i kylskåpet senast klockan 18 på leveransdagen.

Beställningarna hämtas av DHL Express i Arla Unika-butiken, Latinkvarteret, Århus runt 18:00 måndag–torsdag och levereras nästa arbetsdag mellan 08:00–16:00. Om mottagaren inte är hemma placeras beställningen på den plats som anges i beställningen.

Följ din beställning

Du kommer att få ett e-postmeddelande från Arla Unika-butiken när din beställning tas emot och skickas från butiken och när den levereras till dig inklusive ett spår- och spårnummer, så att du kan följa paketet från DHL Express.

Se nedan ”Frågor om din beställning” angående vem du ska kontakta för bästa och snabbaste hjälp. Vi är redo att hjälpa dig för en bra ostupplevelse.

Presentkort

Presentkort är vackert inslagna och kan användas både i webshoppen arlaunika.se och i Arla Unika-butiken i Östermalms Saluhall i Stockholm.

När du använder presentkortet i webbshoppen anger du presentkortsnumret (lång kod på det vita kreditkortet) i fältet "presentkod" vid betalning. Observera att presentkort inte kan kombineras med rabattkoder.

Presentkort måste användas senast tre år efter utfärdandet.

Om du får problem med att använda presentkort på webben, kontakta Arla.se/kontakt

Rabattkoder

Rabattkoder anges som presentkort i rutan "presentkod" vid betalning. Rabattkoder kan inte kombineras med presentkort.

Försenad beställning med ostar levererade efter 18:00 eller dagen efter

Ostarna är packade för att hålla sig svala under den planerade leveransdagen klockan 18:00. Om DHL Express oväntat levererar efter 18:00 på leveransdagen och ostarna är över 5 grader, kontakta Arla Forum (arla.se/kontakt) så skickar vi nya ostar till dig.

Hur mycket ost ska jag servera?

Tumregeln som vi använder när vi gör ostbord och smakprov är att en person äter cirka 20–25 gram mjuk ost och 30–35 gram hård ost. Välj lite mindre om det finns många andra saker än ost på bordet och helst lite mer om ostarna står för sig själva. Du kan läsa mer om att vara en kompetent ostvärd här.

Hur länge håller ostarna i kylen?

När vi har skurit och packat ostarna är hållbarheten fyra veckor på de fasta ostarna. På de mjuka ostarna och vår gräddost Loke är hållbarheten minst två veckor. Längs vägen utvecklas smaken, följ och håll koll på vad som händer över när osten ändrar både utseende, doft och smak.

Kan jag äta skropan?

Med undantag för Havgus och Årstidsost kan du äta skorpan på alla Unika-ostar. Anledningen till att skorpan på de två ostarna inte äts är att de är täckta av plast som stänger ytan men låter ostarna andas. Kry och Kornly är fasta ostar med en naturlig skorpa och det finns delade åsikter om du ska och kan äta skorpan på dem.

Hur lagrar jag mina ostar?

Håll ostarna hålls kalla i kylen, helst längst ner i kylen där det vanligtvis är kallast. Slå in ostarna i det medföljande vaxpapperet så att de kan andas. Gnalling och Sirius är undantaget och lagras bäst i pergamentet de kommer i, annars använd smörgåspapper.

Ost av råmjölk

Kry är tillverkad av råmjölk vilket innebär att mjölken inte är pastöriserad. Gravida rekommenderas att inte äta ost från opastöriserad mjölk.


Inte hittat svar på dina frågor?

Om du har en klagomål eller frågor angående våra produkter eller betalning vänligen kontakta Arla Forum: arla.se/kontakt

Frågor angående leverans vänligen kontakta Arla Unika-butiken i Århus, Danmark: unikawebshop@arlafoods.com / + 45 9131 4666.

Observera att du ringer till vår butik, skicka ett e-postmeddelande om vi inte svarar i telefonen.

Om det är något du vill att vi ska ta hänsyn till när du hanterar din beställning, vänligen lämna en kommentar i kommentarsrutan när du gör din beställning.

Öppettider Arla Unika Århus

Mån-Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

10.00 - 17.30

10.00 - 18.00

10.00 - 18.30

10.00 - 16.00

Lukket

Stängt på helgdagar. Tänk på speciella öppettider under jul och påsk.