Frida Ewertsson – gastronom med passion för ost

Redan i tonåren visste Frida Ewertsson att hon ville arbeta i matbranschen. Att det blev just mejeri är lite av en slump. Idag är Frida en ostnörd, som fascineras av allt från hantverket till maten och olika smakkombinationer.

Frida Ewertsson är Head of Arla Unika Sweden, vilket innebär att en stor del av hennes vakna tid ägnas åt ost och andra mejerier. Frida beskriver jobbet som ett drömyrke, där hon får jobba nära de mest kreativa personerna i köken, samtidigt som hon får föra vidare sin passion för ost.

– Mitt matintresse väcktes redan i tidiga tonåren, berättar hon. Jag började baka, fick extrajobb på ett café och på den vägen är det, säger hon.

Det som fascinerade mig mycket då var den uppskattning och njutning man kan se hos gäster när de äter och dricker något gott. Att mat är socialt och skapar minnen och avtryck hos människor.

Vägen gick vidare till retail-branschen, där Fridas kärlek till ost föddes.

– Jag upptäckte runt den tiden att jag var överkänslig mot griskött, vilket gjorde att det föll sig mer naturligt att djupdyka i ostarna som låg i disken. Jag älskar att få nörda ner mig i allt från hur ost tillverkas, hantverket och traditionerna bakom osten, hur den påverkas av lagring – och man kan ju inte annat än älska en bra storytelling.

Frida studerade Food Management och arbetade sedan som delikatesskonsult för ICA Sverige, där hon var med och planerade, utbildade, startade upp och förnyade ICA-butiker och deras delikatessdiskar runt om i landet. Men det var på Falbygdens Ost som Frida verkligen fick utveckla sin ostpassion fullt ut. Som utbildningsansvarig höll hon i många ost- och dryckesprovningar och en hel del mejeribesök.

Användningsområdena för ost är oändliga. Från att du öppnar kylen på morgonen, skär en skiva och lägger på frukostmackan till att använda ost i den mest avancerade matlagning. Många förknippar ost med just smörgås eller en ostbricka man äter före eller efter maten, men ost är mycket mer än så. Den tar fram och lyfter andra smaker, ger konsistens, och framför allt tillfredsställer den många av dina grundsmaker. Det jag brinner för lite extra är att osten ska få en större plats i maträtter, gärna spela huvudrollen – i allt från snacks till förrätt, huvudrätt och dessert.

Frida Ewertsson Arla Unika

Vilken ost tycker du personligen mest om?

– Jag är svag för hårdostar av alla slag, både smakmässigt och i kombination med andra råvaror och drycker.

Vad är en bra ost för dig?

– Alla har olika preferenser och personliga smakpaletter, men en bra ost för mig är en ost med personlighet. Det ska finnas en tanke och ett hantverk bakom osten. Ostmakare som brinner för det de gör, säger hon och fortsätter:

Men kanske det viktigaste av allt är att det inte tummas på kvaliteten. Oavsett om osten tillverkas små- eller storskaligt måste ostens kvalitet alltid sättas främst.

Då spelar det ingen roll vilken ostklass den tillhör eller var någonstans i världen den är tillverkad.

Hur tycker du att utvecklingen av ost varit i Sverige, säg de senaste 15 åren? 

– Vi har gått från att plötsligt stänga ner alla små mejerier och att bara ha stora kvar, till att det nu åter öppnas upp fler och fler lokala mejerier med mikroproducerade ostar.  Det är fantastiskt kul och gynnar mångfalden. Den största utmaningen för de mindre mejerierna är att hitta en jämn kvalitet på sina produkter.

Kan du se några osttrender i Sverige?

– Jag ser en ökad efterfrågan på svenska färskostar av olika slag. Traditionella färskostar och grillost har funnits ett tag och nu nått en bredare publik, men svenska varianter av stracciatella, burrata och ostkrämer är något att kika vidare på.

Frida Ewertsson Arla Unika

Vad tycker du sticker ut extra i Arla Unikas sortiment?

– Kvaliteten, ostarnas karaktär och att de görs med tekniker man kanske aldrig har hört talas om tidigare, som dehydrering och rehydrering. Arla Unika mognadslagrar också med smakprofiler på ett sätt vi i Norden inte är vana vid.

Arla Unika har direktleverans till krogarna med en ostbil. Vad innebär det?

– Vi besöker restaurangerna med en bil fylld av mejerivaror. Det är som en hederlig gammal mjölkbil eller en ”glassbil”, men vår är fylld med ost och färskvaror. Det är ett kul sätt att ta våra produkter till kund och på det sättet skapa nära relationer till kockar och restauranger. Många restauranger har främst kontakt med sina leverantörer via nätet och ett telefonsamtal då och då, men vi levererar till utvalda restauranger där kockar, kökschefer, servitörer och sommelierer kan komma in i bilen och faktiskt känna, lukta och se vad som är moget. De kan handla mer på känsla och inspiration än bara på rutin, vilket har varit mycket uppskattat.

 

FAKTA

Frida Ewertsson är Head of Arla Unika i Sverige. Det innebär att hon är ansvarig för att skapa ett nära samarbete och relation med utvalda hotell och restauranger inom gastronomin. Hon förser dem med inspiration och djup produktkunskap i allt från sensorik till applikation samt utvecklar och driver nya initiativ som skapar engagemang kring Arla Unika.


Äldre inlägg